Soferii Uber si taximetristii sunt aceiasi oameni

Soferii Uber si taximetristii sunt aceiasi oameni

E la moda printre alternativi  (de orice culoare politica) sa demistifice tot: sa critice ziua nationala, sa faca reclama gratis la Uber – in timp ce ii demonizeaza in corpore pe taximetristi – si mai ales sa se exprime din ce in ce mai slobod, cu toate organele. L-as numi trendul Vice. Pentru ca eram o natie de castrati, din cauza Irinei Margareta Nistor si a Sfantului Sisoie. Am inceput sa ne eliberam masculinitatea nationala incepand de la testicule, in ultimii ani a fost la moda sa spui „coaie“. Recent insa „pula“ se strecoara din ce in ce mai mult in vocabularul oficial al formatorilor de opinie, al celor care, dupa modelul libertatii performative à l’americaine, isi descopera vana de analisti. Nu judec, observ doar. Mi-ar placea sa aflu parerea unui psiholog sau psihanalist.

 

Vreau sa critic, in schimb, demonizarea taximetristilor si reclama voluntara la Uber.

 

Suntem in plina  epoca software, Zygmunt Baumann a scris despre ea acum vreo 20 de ani deja: intreprinzatorii arunca tot balastul hardware posibil, cu cat sunt mai usori cu atat au mai mult succes in noua economie. Noii moguli nu mai au fabrici monstruoase care sa reuneasca laolalta masini grele, materie prima si musuroaie de oameni, ca in filmele distopice de inceput de secol XX. Acestea sunt acum imprastiate prin cele mai improbabile cotloane ale lumii. Productivitatea nu mai e rezultatul managementului  Big Brother si al vietii dedicate unei fabrici, ci al infinitelor grupuri de exclusi  impinsi de foame, care se lasa exploatati la sange de cate-un mercenar, in schimbul unui temporar contract cu supravietuirea. Occidentalii au crezut o vreme ca asta va ramane un fenomen periferic, care o sa le scada maxim un 10% din salariu. Doar ca modelul s-a globalizat, pentru ca societatea in intregul ei a devenit globala. Si cum modelul trebuia sa aiba un brand occidental, unul pozitiv si care sa inspire, s-a numit startup.

In economia startup pare ca banii cad cu milioanele din cloud. Cu cat esti mai in your twenties si citesti mai mult Vice, cu atat ai mai multe sanse sa-ti vina ideea magica de startup, dupa care finantarea e doar chestie de perseverenta. Pare ca economia se diversifica si se democratizeaza, ca mai mult decat oricand in istorie persoanele cu initiativa, creativitate si can-do attitude au toate sansele de succes. Economic.

Suna bine si cunosc personal oameni care chiar au reusit in felul asta si ma bucur tare pentru ei. Bunastarea societatii se calculeaza insa, la fel ca acum 1000 de ani, statistic. Ceea ce conteaza e cati membri ai unei societati au sansa succesului economic. Si astazi, mai mult decat oricand in istorie, decalajul dintre cei mai bogati si restul lumii este abisal. Niciun rege sau faraon n-a avut vreodata atata putere economica precum Bill Gates sau Marc Zuckerberg. Acest decalaj este asa de mare astazi, incat in unele locuri se implementeaza deja venitul de baza, care nu mai e in functie de vreo munca prestata si care are pur si simplu functia protejarii standardului de viata occidental. Perspectiva automatizarii complete si deci a excluderii cvasi-totale a salariatului din procesul muncii nu mai e o idee SF, celebrul Stephen Hawkins o vede (si el, in sfarsit) ca pe urmatoarea mare incercare a omenirii.

La multinationala unde imi castig eu veniturile am colegi care au lucrat zeci de ani la vreo firma germana celebra, dar cum practica externalizarii s-a generalizat, au fost masiv disponibilizati, mai precis trecuti de partea cealalta a externalizarii, in firmele care fac profit din usurarea de balast a greilor. Dupa o viata de putere de cumparare, se vor pensiona cu un salariu cam de trei ori mai mic.

Asta e doar etapa intermediara a economiei de tip software. Noul val sunt startup-urile de servicii. In Berlin, modelul nou de om al muncii este biciclistul-curier. Apesi pe un buton in app si el iti aduce portia de sushi de la restaurant acasa. Ce are el special e ca in general e liber profesionist, care depinde de cati oameni dau click pe app, e platit cu salariul minim si isi aduce bicicleta de acasa. Visul socialist s-a implinit in modul cel mai neasteptat: mijloacele de productie, impreuna cu toate responsabilitatile sociale si grija asigurarii medicale, au trecut in „proprietatea“ oamenilor muncii.

La fel si cu Uber. In locul unei bresle care-si asigura un venit constant si previzibil, ca oamenii sa-si poata planui propria viata, ni se propune si in Romania distrugerea acesteia si inlocuirea ei cu un model economic bazat pe mercenariat. Castiga cine poate. Si cat timp merge. Si apoi om mai vedea cu ce bani dam copiii la scoala. Cine castiga cu adevarat si cel mai mult din afacere? Uber. Adica o suma de investitori, care au avut viziune si au fost fost indeajuns de creativi cat sa investeasca in idee. Cu alte cuvinte, o buna parte din profitul acestui sector de economie este canalizat undeva intr-un cloud trans-national, chiar anational, in conturile unor „angel investors“ (chiar se numesc asa, nu inventez)

Drept urmare, masa compacta a taximetristilor, compusa din tot felul de precarizati, de la tarani rupti de pamant la studenti fara viitor, incepe prin a-si apara speriata ultima sansa de supravietuire, dupa care, incet-incet, o sa fie obligata sa se disipeze  in categoria soferilor Uber. Unii vor reusi sa-si castige existenta si asa, altii nu. Mai livrezi o pizza, mai duci pe cineva la gara, mai ingrijesti de un copil, cumva o scoti la capat luna asta. Un fel de comuna primitiva revival.

Dar macar o vreme o sa ne mintim ca inlocuim taximetristii burtosi si inculti din articolele din Vice cu soferi civilizati, spalati si parfumati, cu care povestim articolele din Vice in drum spre gara. Dupa o vreme insa o sa ne dam seama ca sunt aceeasi burtosi inculti, care si-au schimbat tricoul si s-au apucat sa citeasca Vice, ca sa ramana pe piata. De data asta, cand vor vorbi cu „pula“, o sa radem ca intre hipsteri.

Din pacate, vor deveni si mai precari ca acum. Si noi toti cu ei. Dar s-o inventa vreo app care s-o rezolve si pe-asta.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *